Tuesday, May 5, 2009

Sape yg malas ek....

salam...gua ari nie..semalam..lusa...esok....sama je..berubah pun menu makanan je..kalu x kat umah makan..kedai nawi a.k.a Buloh..huhhu..sunquick gua dah tentu jadi minuman habit..gua mcm tue la..umah and kd nawi adalah 2 destinasi yg berbeza tp sama selesa..hik3 boleh dikatakan umah kedua gak..dulu lg teruk..bukan setakat mkn minum je..tdo pun kat situ..bebudak and tokey plak sama kepala..ngam cm adik beradik..tokey plak ade kena mengena skit..em...dengan tanpa segan silu nye gua menetap kat situ walaupun bukan kedai gua..hik3..jahiliyah tul zaman tue..tp..gua respect kt diorang nie..lebih2 lagi bebudak kd tue..gaji x la besar mana..RM 300-400 je..tp datang gak walaupun jauh..dari Kg.Kubang Ikan ,Narathiwat tue bukanye dekat..mau dekat 700-800 KM jaraknye..tp demi sesuap nasi..dtg gak dorang kat sini..yg tak abis sekolah pun ade...eh..boleh pulak nak smbung balik sekolah kalu tiba2 malas nak study dulu..pelik kan system thai pnye pendidikan..tapi yg best nye..korang tade tekanan nak belajar..bukan sebab rutin mahupun paksaaan..dah ready baru sambung balik sekolah..duit mak bapak pun tak abis..hik3..ade kelebihanye tue..em..cian gak gua tgk kekadang diorang nie..pepagi dah bgn..wat ape yg patut..pastu tdo jap..pastu sambung sampai la ke pagi balik..penat tue..tp ye ar..dorang datang sini nak keje..bukan nye datang nak cuti2 malaysia mahupun terlibat program ZOOM malaysia..walaupun program tue hanye gah pada nama sahaja...kesan nye..wallah hualam..
Banyak peruntukan tue..semata-mata nak memperkenalkan malaysia di mata dunia serta menggalakkan rakyat malaysia sendiri khususnye agar melancong dlm negara sendiri..tp mungkin gak berkesan..lu orang tgk bp ramai imigrasi2 yg hadir di persada tanah air kita..sehinggakan gua tak dapat fikir or menetapkan sama ada di pasar borong selayang tue berada di Madras or Nepal..hik3..mat indon,nepal,myanmar, dan juga bangladesh bebas ke sana ke mari seolah2 berada di tanah air masing2..hik3..memang berkesan program..TAHNIAH Malaysia..lu orang tau ngape diorang suka ke sini?malaysia Umpama Lombong emas..ape jua kerja..sume ade..dari jahat sampai la baik..rajin ngan tak rajin je..diorang tak memilih mcm kite..cuci lantai pun ok.."saya tak kisah punye" Itu slogan diorang yg membuatkan diorang berkerja dan diterima mana2 pun company..gaji pun tak demand..janji pas mkn pakai dah cukup bg diorang..kite?emm..x standard la..x best la..tade awek la kilang tue..awek tak ramai ar kilang tue..mcm2 ar alasan yg diberikan oleh pihak2 berwajib..hik3..nak plak yg ade kelulusan tinggi..nak ke diorang nak wat keje2 mcm imigrasi2 tadi wat?walaupun hanye sementara utk di jadikan pengalaman hidup?entahlah..yg menulis nie pun sama gak agaknye..hik3..salam..

No comments: