Wednesday, October 22, 2008

Pencemaran Seiring KEmaJUAN!!!!!











Sedih tul..gua nie boleh dikatakan die hard anglers la..sedara mara..pakcik2,sepupu sepapat,anak sedara,cucu-cicit sedara..boleh dikatakan 'anglers family' la puak2 gua nie....tapi berape generasi lagi akan bertahan utk dunia nie..gua pun tak tau la brader....huk..coz why..emMMmm..lu org tgk zaman skang nie pnye sekitar..dulu2 gua time hujan je mesti giler pnye..menggelupur nak mandi hujan..sampai mak gua pun naik gile marah2 coz takut gua demam..skang nie try la mandi hujan..kalau tak menggelupur.. lu org kena usung g hospital plak..pastu hujung minggu je..sabtu ahad..mata mesti merah2 mandi sungai lama2..kalau cuti sekolah lagi le..macam mat fit je mata..berendam 29 jam dalam sungai tue..aktiviti boleh dikatakan sekitar sungai je..menyelam la,memanah la,menjala la,menajur la,menjaring la...tak cukup hari siaNG?.eh!komo datang malam la pulak..selamba je ikut pakcik ngan ayah aku g nyelam memanah ikan waktu malam..emm..hanTU Air pun tau sejuk..sekian zaman kekanak..
Em..abis sekolah ..gua gila mancing plak..abis semua sungai nak diredah..kalau sungai belakang umah aki gua tue memang dah explore abis dah lubuk2 kat situ..em..gua gerak ngan 'die hard anglers' yg lain keluar kawasan plak..tak cukup dalam daerah..gua g luar daerah..tak cukup lagi?..gua redah main negeri luar plak..uh...syok giler zaman tue...tapi kini semuanye gua dah tak berani jamin..gua pun dah lame giler tak mandi sungai..mancing pun kadang2 je..teruk giler skang pencemaran..manusia pun semakin lepa dan lupa akan tanggungjawab bersama utk jaga sungai sama2..nak wat camne..tapi gua tq kat gomen..coz ade gak usaha2 diorang nak pulihkan kan sungai2 kita nie..tapi mentaliti masyarakat kite nie?camne tue ek..main swing2 je sesampah dalam sungai tue..masuk sukan lempar cakera tue le menang pnye..dah selalu trainning tepi sungai hik3..

enTAhlah labu..gua skang nie nak main teguk2 air sungai tue pun dah tak beranie mcm dulu..kang tertonggeng gua sakit perut..huk3..

sedihnye..dunia hari nie..'Pencemaran Seiring Kemajuan'..itulah tajuk gua pada hari ini..SALamM...





No comments: